PRODUKTENES MILJØPÅVIRKNING
Miljøpåvirkning (product impact labelling score) gir et rettferdig bilde av hvor mye et bestemt produkt påvirker miljøet ved å ta hensyn til 14 faktorer*, for eksempel utslipp av drivhusgasser, vannmangel, forsuring av havet eller påvirkning på biologisk mangfold. Påvirkning måles gjennom hele produktets livssyklus og beregnes ved å se på både opprinnelse, produksjon og transport i tillegg til forbrukeranvending og gjenvinning av forpakninger - alt sammen presenteres på en klar og tydelig måte.
Og, for å være 100 % transparent finnes det også detaljert tilleggsinformasjon om fremstillingsprosesser og forpakninger for hvert enkelt produkt under avsnittet Miljøpåvirkning.
MÅLING AV PRODUKTETS PÅVIRKNING GJENNOM HELE LIVSSYKLUSEN
OVERORDNET MILJØPÅVIRKNING
Sammenlign produkter fra L’Oréal Paris
Foreløpig kan du finne miljøpåvirkningsscoren for L’Oréal Paris hårpleie, hudpleie og Men Expert-produkter.Merkingen kan brukes til å sammenligne produkter i samme kategori. Produkter som oppnår ”A”- score har lavest overordnet miljøpåvirkning og produkter som får en ”E” har høyest overordnet miljøpåvirkning. Scoren gir hvert produkt en «karakter» fra A til E. Les mer om metodologien bak (add hyperlink)
Informasjon finnes tilgjengelig på våre produktsider etter ingredienslisten.
Metodologien bak merkingssystemet er utviklet av 11 uavhengige vitenskapseksperter og data verifiseres av Bureau Veritas, et uavhengig selskap innenfor inspeksjon, klassifisering, rådgivning og sertifisering.
Informasjon finnes tilgjengelig på våre produktsider etter ingredienslisten.
LES MER OM METODOLOGIEN
Denne metodologien for miljømerking er i tråd med den europeiske "Environmental Product Footprint"- standarden som har som mål å redusere miljøpåvirkning fra varer og tjenester med en tilnærming basert på flere kriterier. All data verifiseres av Bureau Veritas Certification, et uavhengig selskap innenfor inspeksjon, klassifisering, rådgivning og sertifisering.
- Klikk her for å lese mer om metodologien
- Les rapporten fra Bureau Veritas her.
VIKTIGE BEGREP
KARBONFOTAVTRYKK
Mengden klimagassutslipp (CO2) som frigjøres gjennom et produkts livssyklus, innbefattet innkjøp av ingredienser, produksjon av emballasje, fremstilling av ferdige produkter, transport, bruk og avfallshåndtering av emballasje.
Visste du at?
I gjennomsnitt kommer 70% av karbonfotavtrykket til en sjampo fra den energien som kreves for å varme opp vannet i dusjen.
Tips fra ELVITAL
Hvis du senker vanntemperaturen når du skyller ut sjampoen bidrar det til at hårstråets overflate glattes ut, håret får mer glans og du minsker miljøpåvirkningen.
VANNFOTAVTRYKK
Mengden vann som brukes gjennom hele produktets livssyklus, det vil si det vannet som er nødvendig for å fremstille ingredienser og emballasje, vannet som er nødvendig for å produsere det ferdige produktet på fabrikken, deretter vannet som brukes ved et produkts bruk (f.eks i dusjen) og det vannet som kreves for å behandle avløpsvannet.
Visste du at?
I gjennomsnitt 60 % av vannfotavtrykket til en sjampo eller en balsam kommer fra forbruksfasen av produktene. Derfor arbeider vi for å gjøre det mindre vannkrevende å skylle ut våre sjampoer og balsamer. Du kan også velge leave-in produkter for å minske vannfotavtrykket siden de ikke skal skylles ut av håret.
Tips fra ELVITAL
Elvital gir deg flere muligheter til å spare på vannet hjemme. Du kan for eksempel bruke noen av våre produkter som verken skal skylles ut eller krever førsjamponering. Tørrsjampo kan brukes for å forlenge tiden mellom to hårvask og hårserumene våre kan brukes for å forenkle styling og for å friske opp håret.
ANSVARLIG PRODUKSJON
En fabrikk som, år etter år, reduserer klimagass(CO2)utslipp, vannforbruk og avfallsproduksjon, og som bidrar til utvikling av lokal sysselsetting - spesielt for mennesker i økonomisk sårbare situasjoner - samt gir tilgang til opplæring for sine ansatte.
Visste du at?
L’Oréal Paris har forpliktet seg til å bruke bare 100 % fornybar energi i sine fabrikker innen utgangen av 2025. Vi har også forpliktet oss til å legge om fabrikkene våre til å bruke såkalt waterloop-system innen 2030, hvilket innebærer at alt industrielt vann behandles, gjenvinnes og gjenbrukes i et (lukket) kretsløp.
FSC™- ELLER PEFC*-SERTIFISERT PAPIR ELLER KARTONG
Papiret eller kartongen som brukes i produktemballasjen kommer utelukkende fra ansvarlig skogbruk, dvs fra skog som er forvaltet på en ansvarlig måte, som beskytter biologisk mangfold og er sertifisert av Forest Stewardship Council (FSC).
Visste du at?
All vår pakningsemballasje samt bruksanvisninger, uten unntak, kommer fra bærekraftig forvaltet og sertifisert skogbruk.
*FSC™ (Forest Stewardship Council), PEFC (Programme for The Endorsement of Forest Certification)
GJENVUNNET MATERIALE
Materiale fremstilt av annet resirkulert materiale.
Visste du at?
L'Oréal Paris har forpliktet seg til at innen slutten av 2030 skal alle plastforpakninger være laget av enten resirkulert materiale eller materiale fra fornybare kilder. Aldi mer jomfruplast!
Tips fra ELVITAL
Vi vil hjelpe deg med å redusere plastforbruket på badet. Derfor er nesten 100 % av våre sjampo- og balsamflasker* fremstilt av resirkulert plast. Visste du at disse flaskene også er gjenvinnbare? Fordi planeten vår fortjener det.
*unntatt lokk/kork, men vi jobber for å finne en mer bærekraftig løsning
RESIRKULERBARHET
Komponenter som kan - der infrastrukturen tillater det - samles opp og bearbeides i en spesiell industriell prosess for å gi opphav til nye materialer.*
*i henhold til Ellen MacArthur Foundations definisjon av den globale gjenvinnbarheten i praksis
Visste du at?
Innen 2025 skal alle forpakninger være gjenfyllbare, gjenvinnbare eller komposterbare. I dag er alle våre sjampo- og balsamflasker gjenvinnbare.
*unntatt lokk/kork, men vi jobber for å finne en mer bærekraftig løsning
Tips fra ELVITAL
Elvital tilfører instruksjoner på flere og flere produkter for å hjelpe forbrukerne å kildesortere korrekt.
ARBEIDSRETT FN GLOBAL COMPACTS 4 PRINSIPPER FOR ANSVARLIG NÆRINGSLIV
Alle L’Oréal Paris’ direkte leverandører av materialkomponenter eller ingredienser er forpliktet til å respektere FNs fundamentale prinsipper for ansvarlig næringsliv.
• Organisasjonsfrihet og retten til kollektive forhandlinger
• Forbud mot tvangsarbeid
• Forbud mot barnearbeid
• Forbud mot diskriminering i arbeidslivet
Visste du at?
Siden 2006 har L'Oréal-gruppen gjennomført mer enn 13.600 lokale revisjoner utført av akkrediterte tredjeparts organisasjoner.
LEVEANDØRERS FORPLIKTELSER FOR SOSIAL INKLUDERING
Leverandører av ingredienser og emballasje skal gi tilgang til arbeid og en minstelønn til mennesker i sosialt og/eller økonomisk sårbare samfunn. Disse leverandørene støtter minst ett av L’Oréal-gruppens solidaritetsprosjekt. Her kan du lese mer om L’Oréal-gruppens solidaritetsprogram.
Visste du at?
Fremstilling av visse plantebaserte ingredienser som arganolje, sheasmør og Centella asiatica hjelper i dag lokalsamfunn ved at vi tilbyr ansettelse med anstendige arbeidsforhold, like jobbmuligheter og utvikling av bærekraftige jordbruksmetoder som respekterer miljøet og biologisk mangfold.